Globale gæstelærere

Vores dygtige globale gæstelærere henvender sig til alle aldersgrupper, når de er på med et anderledes og engagerende undervisningsindslag af 2 x 45 minutters varighed.

Prisen er 1900 ,- + transport for undervisning til 1-2 klasser. Skriv eller ring til os for at høre nærmere.

Ali Diarra

Burkina Faso – Vestafrikansk fløjte og trommer

Født ind i en musikerfamilie i Burkina Faso, har musikken været en naturlig levevej for Ali, hvor han har spillet og sunget siden barnsben. Ali spiller på et stort repertoire af afrikanske instrumenter, såsom xylofon, fløjte, trommer, kora og n’goni. Ali bringer den vestafrikanske musik og sang ind i klasselokalet, hvor han giver eleverne et indblik i fortællekulturen i Burkino Faso og de selv får lov at prøve kræfter med musikken.

Cheikhou Diarra

Senegal – Vestafrikansk musik og dans

Vestafrikansk musik og dans er Cheikhous speciale. Han har danset professionelt i Senegal i 10 år og undervist udsatte unge i Dakar. I Danmark har han undervist på musikkonservatoriet i Aarhus, på World Music Center på Aarhus Musikskole og på freelance basis siden 1999. Cheikhou fortæller også gerne om de traditioner og værdier, der præger den senegalesiske kultur, fx om islams særlige udtryk her – selv kalder han sig rastamuslim.

David Samuel Musok

Uganda – Fortælling om livet på kostskole i Uganda

David repræsenterer en side af Afrika, som er ukendt for de fleste danskere. Som fem-årig kom David på en velrenommeret katolsk kostskole med streng disciplin, hvor han fik en god uddannelse. I Danmark har han videreuddannet sig i statskundskab. David kan fx fortælle om livet på en kostskole i Uganda og sammenligne med danske skoleforhold og forhold mellem børn og forældre/lærere. Han kan sætte sin fortælling ind i en større ramme af fx Børnekonventionen eller FNs udviklingsmål.

Eloha Habibi

Afghanistan – Personlig beretning om livet som flygtning

Eloha kom med sin familie til Danmark fra Afghanistan som 6-årig. De første år boede familien på forskellige asylcentre. I dag har Eloha en kandidat i virksomhedsstudier og snart også en kandidat i journalistik. Lige nu arbejder hun som Tv-reporter på TV2/Fyn. Eloha kan give en personlig beretning om, hvad det vil sige at være flygtning, og fortælle om Afghanistan, især om forhold for afghanske kvinder og børn. Hun engagerer eleverne i undervisningen med genstande, film, billeder og øvelser.

Grisell Gonzales Bravo

Cuba – Cubansk dans og madlavning

Grisell er professionel danser fra Cuba, der i dag lever af at undervise i dans i Danmark. Hun tilbyder både undervisning i zumba og i de cubanske og latinamerikanske par-danse. Hun inddrager også afro-cubansk sang på spansk. Grissel vil også gerne undervise i cubansk madlavning og dele sin passion for den afro-cubanske madkultur.

Ibrahima Sory Diallo

Guinea – Fortælletradition der styrker selvtillid og selvværd

Ibrahima er født i Guinea i Vestafrika, hvor han har studeret filosofi. I Danmark har han uddannet sig til pædagog og arbejder i dag som pædagogisk leder i en SFO. Ibrahima er en levende og fængende historiefortæller. Han trækker på den fortælletradition, han er opvokset med, og giver med sine historier børn og unge et spejl, hvori de kan spejle sig og styrke deres selvtillid og selvværd. Han inddrager altid rytmik og aktiverer tilhørerne på forskellig vis.

Jesse Anthony Gor Quardi

Ghana – Hiphop som det danses i Ghana

Jesse har danset siden han var helt lille. Han danser både traditionel afrikansk dans, street-dance og hiphop. Han har blandt andet arbejdet på en skole i Ghana som udvikler talenter indenfor traditionel afrikansk dans og moderne dans fx hiphop. Hiphop i Ghana er meget forskelligt fra hiphop i Danmark. Jesse kan vise hvordan, og undervise eleverne i hiphop, som det danses i Ghana. Få mere at vide om Jesse på hans website.

Jimmy Mhukayesango

Zimbabwe – Shona-kulturens fortælletradition gennem musik

Jimmy har stor erfaring inden for teater og musik, som han bruger til at bygge bro mellem kulturer. Med sin stemme og sin Mbira, et traditionelt sydafrikansk instrument, danner Jimmy et spændende univers omkring Shona-kulturens fascinerende fortælle-tradition, når han blander traditionelle eventyr med egne fortællinger og musik. Jimmy har også indgående kendskab til afrikansk historie, politik og samfund og ville kunne udfordre de ældre elever på disse temaer.

Morteza Seghali

Iran – Eventyrfortælling og teater

Morteza kom til Danmark som politisk flygtning fra Iran, hvor han arbejdede som journalist og skuespiller. I dag er Morteza eventyrfortæller og børne- og ungdomsbogsforfatter, og han fået udgivet flere bøger og teaterstykker i Danmark og Iran. Morteza holder foredrag om Mellemøsten, islam og sine bøger. Han laver også en blanding af fortælling og teater, hvor han iført sin djinn-dragt og med raslende tamburin bringer sin egne persisk-inspirerede eventyr til live.

Omar Zia

Afghanistan – Indblik i børns levevilkår og skolegang i Afghanistan

Omar er født i Afghanistan og kom til Danmark som 13-årig. Han er i dag uddannet socialrådgiver og arbejder med integration. Derudover er han formand for Aarhus-afdelingen af organisationen From street to school. Organisationen arbejder for at udsatte afghanske børn kommer i skole. Omar har indgående kendskab til børns levevilkår og skolegang i Afghanistan, og kan give et indblik i, hvad det vil sige at være barn i et fattigt og kriseramt land.

Pearl Cutten

Botswana – Dans, sang og Børns hverdag i Botswana

Pearl er danselærer, sanger og sangskriver. I Botswana vokser dansen og musikken ud af børnenes hverdag. Den spiller en stor rolle i skolerne, som konkurrerer om at have de bedste dansere og musikere. Den traditionelle dans udføres med store bevægelser under akkompagnement af sang, klap og tramp. Pearl medbringer filmklip med børns danse i Botswana og lærer eleverne at gøre dem kunsten efter. Hun kan også fortælle bredere om børns hverdag i Botswana.

Rahul Amin Kajol

Bangladesh – Kunstworkshop

Ruhul arbejder under kunstnernavnet RA Kajol. Han er født i Bangladesh, men har boet i Danmark siden 1986. Han er uddannet i keramik, tegning og maleri og har udstillet i hele verden. RA Kajol er kendt for sit Traffic Art, hvor han udfører gade- og gårdmalerier sammen med lokale børn og voksne. RA Kajol kan lave kunstworkshops sammen med eleverne.
Læs mere på RA Kajols website.

Ripudaman Singh

Indien – Livet som sikh

Ripudaman er sikh og kommer fra Punjab, den nordlige del af Indien. Han kan fortælle om det at være sikh: Hvad vil det sige? Hvilke traditioner og skikke holder sikher? Hvorfor går de med turban? Hvad betyder den? Hvorfor klipper sikher ikke deres hår? Hvordan lever den unge generation af sikher? Ripudaman kan også fortælle om Indien generelt og om landets store mangfoldighed. Desuden er han en passioneret fotograf og står bag foto-projektet Time Travel Aarhus.

Roy Pascal & George Rampersad

Trinidad & Tobago – Caribisk calypso

Roy og George er professionelle musikere fra olietøndernes og calypsoens hjemland Trinidad & Tobago. Sammen optræder de med den caribiske calypso, hvor de medbringer originale olietønder og slagtøjsinstrumenter. Roy og George fortæller gerne om deres lands turbulente historie, multietniske befolkning, mangfoldige kultur og caribisk hverdagsliv i det hele taget. Og ikke mindst om den årligt tilbagevendende begivenhed: karnevalet, som udover at være en årlig fest også er en livsform. (Roy og George kan også bookes hver for sig.)

Walid Zaher

Palæstina & Libanon – Om at være barn i en flygtningelejr

Walid er palæstinenser og født i Libanon, og bor nu i Danmark. Walid er uddannet pædagog og er blandt andet formand for IndvandrerRadio i Aarhus og IDFAD (Indvandrer-Dansk forening for Anti-Diskrimination i Aarhus). Walid er født og opvokset i en flygtningelejr og både fortælle om børns levevilkår i flygtningelejre i Libanon og på Vestbredden. Han kan også sætte Palæstina-problematikken ind i en historisk og social ramme.

Book en global gæstelærer

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

Strammer økonomien?

Bare rolig, der er ingen kvaler, når ULF betaler

Se ULF’s guide til, hvordan din skole kan søge økonomisk støtte til undervisningsforløb i Aarhus kommune (Gælder for grundskoler). Ligger din skole i en anden kommune, vil vi anbefale dig at kontakte din skolekonsulent og høre, hvilke muligheder I har.