Bliv testklasse på undervisningsmateriale om Grønland & Danmark

Vi søger 8. og 9. klasser til test af materiale
Underviser du i 8. eller 9. klasse og vil du være med til at kvalitetssikre nyt undervisningsmateriale fra MUNDU?
Så har din klasse nu mulighed for at blive blandt de første, der prøver Grønland & Danmark: Fortid, nutid og fremtid – et tværfagligt forløb, der dykker ned i den dansk-grønlandske historie og nutidige relation.
Om materialet
Indhold
Undervisningsmaterialet består af seks kapitler, der bevæger sig fra kolonitid til nutid og fremtid. Eleverne møder både historiske og nutidige grønlandske stemmer og arbejder med spørgsmål om identitet, kultur og magt.
Materialet indeholder blandt andet:
En introduktion til Grønlands historie med fokus på kolonialisering og missionering
En gennemgang af centrale begivenheder som spiralsagen og Eksperimentet
Refleksioner over grønlandske og danske fortællinger om fortiden
Tekster og cases om kunstnere, politikere og unge grønlændere i dag
Perspektiverende opgaver om håb, drømme og fremtiden i Grønland
Undervejs arbejder eleverne med analyse, refleksion og diskussion og får konkrete opgaver, der aktiverer deres viden og stiller skarpt på deres egne holdninger.I
Undervisningsmaterialet er stadig under udvikling. En første version vil være færdig og tilgængelig i efteråret 2025.

Det indebærer det at være testklasse
Som testklasse får du:
Gratis adgang til hele materialet som PDF
En lærervejledning og alle bilag samlet ét sted
Mulighed for at præge det endelige undervisningsforløb
Til gengæld beder vi om:
Et kort fokusgruppeinterview med 6–10 elever efter endt forløb
Et 20-minutters interview med dig som lærer
Læringsmål
Eleverne forstår kompleksiteten i det dansk-grønlandske forhold
Eleverne kan identificere og reflektere over brugen af historie i nutiden
Eleverne kan perspektivere fortidens begivenheder til nutidige og fremtidige problemstillinger
Fælles Mål Historie
- Eleven har viden om funktion af historie i fortid og nutid.
Eleven har viden om faktorer, der kan påvirke historisk bevidsthed
- Eleven har viden om sammenhænge mellem fortidsfortolkninger, nutidsforståelser og fremtidsforventninger.

Fælles Mål Dansk
Eleven kan fortolke egne og andres fremstillinger af identitet i tekster
Eleven kan sætte teksten i relation til aktuelle problemstillinger.
Eleven kan sætte tekster i relation til mulige fremtidsperspektiver.
Fælles Mål Samfundsfag
- Eleven kan diskutere kulturs betydning for individer og grupper.
- Eleven kan analysere konkrete eksempler på globale kulturelle fænomener.
Tilmeld din klasse
Du tilmelder din klasse ved at skrive til mundu@mundu.dk eller ring på 6058 2078 .
Kontakt os også meget gerne, hvis du vil høre mere om forløbet, og hvad det indebærer at være testklasse.
Projektet er støttet af Puljen til udarbejdelse og udbredelse af undervisningsmaterialer om Danmarks kolonihistorie, herunder i Grønland, under Undervisningsministeriet, finansieret af Nordatlantpuljen