Bliv testklasse på undervisningsmateriale om Grønland & Danmark

Vi søger 8. og 9. klasser til test af materiale

Underviser du i 8. eller 9. klasse og vil du være med til at kvalitetssikre nyt undervisningsmateriale fra MUNDU?

Så har din klasse nu mulighed for at blive blandt de første, der prøver Grønland & Danmark: Fortid, nutid og fremtid – et tværfagligt forløb, der dykker ned i den dansk-grønlandske historie og nutidige relation.

Om materialet

Indhold

Undervisningsmaterialet består af seks kapitler, der bevæger sig fra kolonitid til nutid og fremtid. Eleverne møder både historiske og nutidige grønlandske stemmer og arbejder med spørgsmål om identitet, kultur og magt.

Materialet indeholder blandt andet:

  • En introduktion til Grønlands historie med fokus på kolonialisering og missionering

  • En gennemgang af centrale begivenheder som spiralsagen og Eksperimentet

  • Refleksioner over grønlandske og danske fortællinger om fortiden

  • Tekster og cases om kunstnere, politikere og unge grønlændere i dag

  • Perspektiverende opgaver om håb, drømme og fremtiden i Grønland

Undervejs arbejder eleverne med analyse, refleksion og diskussion og får konkrete opgaver, der aktiverer deres viden og stiller skarpt på deres egne holdninger.I

Undervisningsmaterialet er stadig under udvikling. En første version vil være færdig og tilgængelig i efteråret 2025. 

Det indebærer det at være testklasse

Som testklasse får du:

  • Gratis adgang til hele materialet som PDF

  • En lærervejledning og alle bilag samlet ét sted

  • Mulighed for at præge det endelige undervisningsforløb

Til gengæld beder vi om:

  • Et kort fokusgruppeinterview med 6–10 elever efter endt forløb

  • Et 20-minutters interview med dig som lærer

Læringsmål

  • Eleverne forstår kompleksiteten i det dansk-grønlandske forhold

  • Eleverne kan identificere og reflektere over brugen af historie i nutiden

  • Eleverne kan perspektivere fortidens begivenheder til nutidige og fremtidige problemstillinger

Fælles Mål Historie

  • Eleven har viden om funktion af historie i fortid og nutid.
  • Eleven har viden om faktorer, der kan påvirke historisk bevidsthed

  • Eleven har viden om sammenhænge mellem fortidsfortolkninger, nutidsforståelser og fremtidsforventninger.

Fælles Mål Dansk

  • Eleven kan fortolke egne og andres fremstillinger af identitet i tekster

  • Eleven kan sætte  teksten i relation til aktuelle problemstillinger.

  • Eleven kan sætte tekster i relation til mulige fremtidsperspektiver.

Fælles Mål Samfundsfag

  • Eleven kan diskutere kulturs betydning for individer og grupper.
  • Eleven kan analysere konkrete eksempler  på globale kulturelle fænomener.

Tilmeld din klasse

Du tilmelder din klasse ved at skrive til mundu@mundu.dk eller ring på 6058 2078 .

Kontakt os også meget gerne, hvis du vil høre mere om forløbet, og hvad det indebærer at være testklasse.

 

Projektet er støttet af Puljen til udarbejdelse og udbredelse af undervisningsmaterialer om Danmarks kolonihistorie, herunder i Grønland, under Undervisningsministeriet, finansieret af Nordatlantpuljen