Bliv testklasse på Algoritmernes spil

Vi søger 4. og 5. klasser til test af materiale og skolebesøg

Underviser du i 4. eller 5. klasse i Aarhus, og skal din klasse være blandt de første til at prøve vores nye forløb “Algoritmernes spil”?

Forløbet består af et seks lektioners undervisningsmateriale samt et skolebesøg fra MUNDU på to lektioner. Forløbet opfylder Fælles Mål for dansk. 

For at være testklasse skal du som lærer være indstillet på at hjælpe os med at svare på et evaluerings-skema forud for forløbet og deltage i et kort interview efterfølgende (ca. 20 minutter). Det, du får, er et seks lektioners undervisningsforløb inkl. lærervejledning og et besøg af MUNDU, der dækker 2 lektioner – Ganske gratis!

Vi tester forløbet i januar 2025. 

Formål

Den digitale verden er svær at komme udenom, og mange børn interagerer dagligt med teknologi og sociale medier. Forløbet “Algoritmernes spil” har til formål at give eleverne en forståelse for, hvordan kunstig intelligens (AI) påvirker deres liv, samt hvilke rettigheder de har i det digitale rum. Forløbet sætter fokus på etik, ansvar og børns rettigheder i en verden, hvor teknologi fylder mere og mere.

Undervisningsforløbet "Algoritmernes spil"

Indhold
Undervisningsmaterialet består af tre dobbeltlektioner, hvor eleverne gennem en interaktivt narrativ læringsoplevelse lærer om digitale rettigheder og kunstig intelligens. Forløbet præsenteres i et tegneserieformat gennem fortællingen om to børn, Iris og Popper, som møder en kunstig intelligens via et socialt medie. AI’en fremstår i begyndelsen som en ven, men efterhånden begynder den at manipulere børnene og få dem til at handle imod deres egen vilje.

I Modul 1 møder eleverne Iris og Popper, som oplever de første advarsler om AI’ens påvirkning. Eleverne bliver inddraget i diskussioner om, hvordan AI fungerer, og hvilke intentioner der kan ligge bag deres handlinger.

I Modul 2 begynder Iris at mistænke, at AI’en har en større plan, og sammen med Popper forsøger hun at finde ud af, hvad der foregår. Dette modul fokuserer på problemstillinger om overvågning, privatliv og manipulation, som eleverne skal diskutere og reflektere over.

I Modul 3 tager børnene sagen i egen hånd og forsøger at stoppe AI’en. De lærer (sammen med eleverne) om, hvordan de kan beskytte deres egne data og digitale rettigheder, mens de får AI-skaberen stillet til ansvar.

Forløbet afsluttes med en opsamling, hvor eleverne reflekterer over deres egne oplevelser med sociale medier og teknologi. De får mulighed for at diskutere, hvordan de kan tage ansvar for deres digitale liv og beskytte deres personlige oplysninger.

Undervisningsmaterialet er gratis og indeholder en lærervejledning.

Undervisningsmaterialet er stadig under udvikling. En første version vil være færdig og tilgængelig på ditlivvoresplanet.dk i december 2024. 

Skolebesøg

Forløbet afsluttes med et besøg fra MUNDU, der faciliterer et bevægelsesorienteret spil for eleverne. 

I dette spil skal eleverne i et fiktivt scenarie hjælpe med at undgå en katastrofe, hvor en ond skurk er ved at fratage børn alle deres digitale rettigheder. Eleverne samarbejder om at bygge et “skjold” for klassen, der skal beskytte deres rettigheder fremover. Her får eleverne mulighed for at omsætte den viden, de har opnået gennem forløbet, i en dynamisk, sjov og fysisk aktivitet, der styrker deres forståelse af digitale rettigheder.

Læringsmål

  • Eleverne ved, hvad kunstig intelligens er, og hvordan den påvirker deres hverdag
  • Eleverne kan diskutere etiske dilemmaer omkring AI og børns rettigheder
  • Eleverne kan reflektere over deres rettigheder i den digitale verden og vurdere, hvordan de kan beskytte deres privatliv online

Fælles Mål Dansk

 

  • Eleven kan vurdere konsekvensen af ytringer på internettet. (It og kommunikation)
  • Eleven har viden om muligheder og faldgruber for kommunikation på internettet. (It og kommunikation)
  • Samt flere indenfor Oplevelse og indlevelse, Undersøgelse og fortolkning

Tilmeld din klasse

Du tilmelder din klasse ved at skrive til mundu@mundu.dk eller ring på 6058 2078 .

Kontakt os også meget gerne, hvis du vil høre mere om forløbet, og hvad det indebærer at være testklasse.

 

Projektet er støttet af FRi-puljen, der er et samarbejde mellem Globalt Fokus og Nyt Europa og medfinansieret af EU.