Den globale tøjkrise

Formål

Dyk ned i tøjets værdikæder og engager jeres elever i at kigge deres egne garderobe og forbrugsmønstre efter i sømmene med.

Gennem den fiktive virksomhed Eliwo får eleverne et indblik i virkelige problemstillinger, som tøjvirksomheder står overfor, og lærer om det fælles ansvar, vi alle sammen har for at skabe en bæredygtig og retfærdig planet, hvor vi alle kan trives nu og i fremtiden.

Indhold

Undervisningsmaterialet ‘Den globale tøjkrise’ er bygget op som et scenariedidaktisk ugeforløb, men kan også benyttes i mindre “bidder”. Materialet har et plug’n’play– format, som gør, at det kan bruges direkte i undervisningen og kræver minimal forberedelse.

Gennem forløbet skal eleverne hjælpe det fiktive tøjfirma Eliwo med at gøre deres tøjproduktion mere etisk og bæredygtig. Eleverne bliver i forløbet ført gennem forskellige faser af tøjets livscyklus, og har her til opgave at tage mere bæredygtige og etiske valg for det fiktive tøjfirma. Eleverne vil støde på digitale shitstorme, stå over for etiske dilemmaer og blive præsenteret for menneskeskæbner, fjernt fra deres hverdag.

Gennem ugen skal eleverne i grupper producere en række produkter, som fx. brochure, rollespil, digte og reklamevideoer. For at producere produkterne, må eleverne bruge og udvikle deres kreative og analytiske kompetencer.

Book MUNDU-facilitatorer

Psst! Du kan booke to facilitatorer fra MUNDU, til at besøge din skole og stå for en introduktions-workshop til Den globale tøjkrise.

Og det er ganske gratis i efteråret 2024!

Læringsmål

Eleverne stifter bekendtskab med Doughnut-modellen og får viden om, hvordan forskellige faser af tøjets livscyklus påvirker planeten og de mennesker, der bebor den.

Fælles Mål

Se udpluk af, de Fælles mål materialet indfrier herunder. Se den komplette liste i lærervejledningen.