Fredsplanetens orienteringsløb

Formål

Krig og konflikt kan være svære emner at tale om i undervisningen. Det aktive og engagerende undervisningsforløb Fredsplanetens Orienteringsløb, taler om krig og fred i børnehøjde. Forløbet hjælper børn med at forstå og sætte ord på, hvad fred er for en størrelse, og hvordan vi kan bekæmpe fordomme og forvandle Jorden til en “Fredsplanet”, så vi kan komme tættere på at realisere Verdensmål 16: Fred, retfærdighed og stærke institutioner.

Indhold

Fredsplanetens orienteringsløb er et udeskole-didaktisk orienteringsløb til 5.-6. klasse. Orienteringsløbet består af 7 poster, hvoraf post 0 og 6 er placeret ved skolen. De resterende 5 poster er placeret rundt i skolens nærmiljø. I alt udgør ruten mellem 3 og 4 kilometer. 

Eleverne scanner QR-koder på posterne med deres smartphones. Gennem løbet får eleverne til opgave at løse kreative opgaver og svare på og diskutere spørgsmål om fred, krig og solidaritet. Løbet starter og slutter på skolen og tager ca. 2 timer pr. klasse at gennemføre.

Tip: Laver du løbet som konkurrence, kan du printe vores diplom ud til vinder-gruppen. Vi anbefaler at give point udfra, hvor kreative eleverne er med deres løsninger fremfor, hvor hurtige de er til at gennemføre løbet.

Gør-det-selv udgaven

Du kan facilitere orienteringsløbet med hjælp af vores DIY-vejledning til orienteringsløbet.

Book MUNDU-facilitatorer

Psst! Du kan booke to facilitatorer fra MUNDU, til at besøge din skole og stå for orienteringsløbet.

Læringsmål

Eleverne får viden om hvad fred, fordomme og konflikter er, samt hvordan de selv kan være med til at bekæmpe fordomme og konflikter i deres eget liv.

Fælles Mål

Dansk

  • Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig kreativt og eksperimenterende.
  • Fortolkning: Eleven kan udtrykke sin tekstforståelse ved at skifte fra en udtryksform til en anden.
  • Krop og drama: Eleven kan forstå eget og andres kropssprog. Eleven har viden om stemmens og kroppens virkemidler og kropssprog. Eleven kan dramatisere tekster og temaer sammen med andre.

Kristendom

  • Etik: Eleven har viden om grundlæggende etiske problemstillinger.

Idræt

  • Samarbejde og ansvar: Eleven har viden om samarbejdsmåder.